aprilie 24, 2024

Alimentele bogate în iod și efectele pe care le au asupra sănătății

sursa foto: pixabay

Românii au golit farmaciile de iodură de potasiu. Totuși, cum ni s-a băgat iodul pe gât fără să ne dăm seama și cât de nociv poate fi pentru sănătate.

Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a atras atenția că din ce în ce mai multă lume mănâncă tot mai sărat și chiar dacă aportul zilnic recomandat este de 5 g, majoritatea oamenilor consumă de două ori mai mult.

Atunci Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor solicită eliminarea restricţiei legale de comercializare a sării neiodate în magazine, deoarece administrarea sării iodate în alimentaţie trebuie realizată numai în baza unei reţete prescrise de către medicul endocrinolog.

Cum ni s-a băgat pe gât iodul, prin sarea iodată

Cu toate acestea în anul 2002, printr-o Hotărâre de Guvern, s-a decis obligativitatea folosirii sării iodate atât pentru consumul uman, cât și în hrana animalelor, relatează dcmedical.ro.

Decizia de atunci a adus problemele de acum.

Alimentul care taie pofta de mâncare – are și beneficii surprinzătoare pentru organism

Studile au arătat că acest consum ridicat de sare iodată explică și numărul enorm al persoanelor hipertensive, adică circa 40% din populația adultă a României, dar și numărul mare de decese provocate de bolile cardiovasculare și atacurile cerebrale.

Sare iodată, efectele negative pe care le aduce sănătății:

Un consum ridicat de sare prezintă și un risc mai mare de boli de inimă și accidente vasculare cerebrale, afecțiuni care ucid aproximativ 3 milioane de oameni în fiecare an.

Sarea iodata este o sare îmbogățită cu un mineral numit iod. Acesta, la fel ca sodiul, este regăsit inclusiv în fructe și legume, fără să ne dăm seama.

Sarea iodată are mai multe efecte negative pentru sănătatea noastră și duce la:

  • suprasolicitarea rinichilor și a altor organe interne
  • disfuncții tiroidiene la persoanele sensibile
  • încetinirea proceselor metabolice și apariția obezității
  • slăbirea sistemului imunitar
  • cancer de tiroidă, în special cancerul papilar
  • senzații permanente de cald (ce au ca efect intoleranța la cald)
  • tulburări ale somnului, hipertensiune, anxietate și nervozitate
  • tireotoxicoză

În plus, se pot agrava guta, diabetul zaharat, litiaza renala, precum și durerile osoase.

Sănătate pe pâine: Beneficiile untului de arahide la micul dejun

OMS, repere globale pentru nivelurile de sare din alimente, pentru 60 de categorii de produse

1. Bacon – cantitatea de sare pentru această categorie de produs maxim 0.95g/100g de sare pe produs.
2. Brânză topită – cantitatea de sare maximă admisă pentru acest tip de produs este de 0.72g/100g produs.
3. Mici – Cantitatea de sare maximă admisă pentru acest tip de produs este de 0.23g/100g produs.
4. Pufuleți – Cantitatea de sare maximă admisă pentru acest tip de produs este de 0.52/100g produs.
5. Pate vegetal – Cantitatea de sare maximă admisă pentru acest tip de produs este de 0.25g/100g produs.
6. Chipsuri – Conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, cantitatea de sare maximă admisă pentru acest tip de produs este de 0.5g/100g produs.

Alimente bogate în iod

  • Fructele de mare și peștele: codul, bibanul, creveții, algele marine
  • Produsele lactate
  • Ouăle – în special dacă animalele au avut parte de hrană bogată în iod
  • Legume și fructe precum: ceapa, usturoiul, spanacul, varza, morcovul, prazul, roșiile, perele și strugurii.
  • Afinele
  • Carnea de pui
  • Scoicile

About Post Author

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.